Bijna op de helft + andere afdeling op stage. - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Linda Paine - WaarBenJij.nu Bijna op de helft + andere afdeling op stage. - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Linda Paine - WaarBenJij.nu

Bijna op de helft + andere afdeling op stage.

Blijf op de hoogte en volg Linda

20 April 2014 | Spanje, l'Alfàs del Pi

Hiiiiiiii aan iedereen die dit leest :)!.

Afgelopen week was maar een korte week.
Maandag voelde ik mij echt belabberd op stage, dus helaas bijna niets kunnen doen.
Wel weer afscheid genomen van een Engels echtpaar. Zij bedankten mij meermaals voor alles wat ik voor hen heb gedaan en meldden dit ook aan de tolk. Ik kan heel goed praten met de Nederlandse tolk Martina. Het is zo'n aardige vrouw.
Het Engelse echtpaar bedankten mij dus voor alles en zeiden dat ik zo lief voor hen was en dat ik een hele goede verpleegkundige ben.
Toen zei Martina terug, kun je nagaan wat voor een goede verpleegkundige zij is als zij is afgestudeerd. Super lief dus allemaal :D! Dat maakte mijn belabberde dag weer helemaal goed!

Dinsdag helaas overgegeven, dus ben dinsdag en woensdag thuis gebleven, helaas!

Maar goed, donderdag ging het al een stuk beter, dus besloten naar stage te gaan.
Was weer een leuke dag, mocht weer van alles doen.
Mocht weer een infuusnaald inbrengen bij een nieuwe patiënt. Dit ging weer in 1 keer goed, ik word hier nog een natuurtalent in, haha.
Ook liet mijn collega mij bij 2 verschillende patiënten de agraves verwijderen, dit zijn 'nietjes' hechtingen. Dit gebeurt met een speciaal tangetje, ook dit ging helemaal goed.
Het is zo fijn om zoiets als hechtingen te mogen verwijderen. In Nederland doet vaak de arts het, als de patiënt terug moet komen voor controle. Dus daar komt het niet zo vaak voor als hier!

Ook had ik voor de eerste keer een ECG (hartfilmpje) zelfstandig gemaakt. Het is niet zo'n moeilijke handeling, maar je moet wel weten waar de 'stickers' en draadjes aangesloten moeten worden. Dit ging verder ook goed!

Verder doe ik nog steeds ook alle 'standaard' handelingen:
-Infuusnaalden verwijderen,
-Infuusverbanden verschonen en controleren of het naaldje nog goed zit,
-Medicatie aan- en afkoppelen,
-Wonden verzorgen
en dat soort handelingen.

Verder was er donderdag nog iets heel bizars.
Ik moest eigenlijk nog een ECG maken bij een Engelse patiënt. Ik weet vaak pas wat iemand 'mankeert' als ik een kamer binnen ga.
Zo ook met deze patiënt.
Ik kwam binnen en zag bloed op de grond, bloed in een teiltje, bloed op zijn dekens, bloed bij zijn mond. Zijn hele gezicht was opgezwollen, zijn ogen waren blauw, zijn mond was dik en zat dus onder het bloed.
Ik ging alles gereed maken voor de ECG en hij vroeg iets. Ik had dus al door dat hij niet goed kon praten en van wat ik verstond gaf ik antwoord op.
Nou, uiteindelijk hoefde die ECG niet gemaakt te worden, dus vertrok ik weer.
Mijn collega's waren op de computer naar een X-ray van een hoofd aan het kijken. Ik begreep uit het verhaal dat het dus de X-ray van die Engelse jongen was.
Ik ging dus ook kijken en toen liet mijn collega zien waardoor het dus kwam dat hij niet meer kon praten en alles onder het bloed zat en opgezwollen was.
Hij had dus 2 breuken in zijn onderkaak. En nu komt het bizarre, hij had rechtsvoor een breuklijn die helemaal doorliep en rechtsachter bij het 'scharnier' van de kaak een breuklijn die helemaal doorliep. Zijn kaak zat dus als het ware LOS. Zijn tanden boven zaten allemaal los en zijn onderkaak dus ook. De linkerhelft van zijn kaak en de rechterhelft van zijn kaak zaten niet eens meer op dezelfde lijn.
Dat was ZO bizar om te zien. Hoeveel pijn moet die jongen wel niet hebben gehad! Hij was in elkaar geslagen door mensen, maar ik bedoel, de rechterhelft van zijn kaak zat gewoon los.
Nu snap ik wel dat hij niet meer kon praten en alles zo opgezwollen was.
Zoiets heb ik nog nooit gezien!

Vrijdagavond zou er een processie i.v.m. Pasen plaatsvinden in Benidorm en dus spraken we met een aantal andere studenten af om wat te gaan eten en dan de processie bij te wonen.
Rond 18:30 de bus genomen en uiteindelijk rond 19:45 zaten ik en nog 3 andere studenten wat te eten in de McDonald's in Benidorm.
Daarna snel door naar het oude gedeelte van Benidorm om een mooi plekje uit te zoeken. Wij hadden een plek gevonden, maar er liepen steeds zoveel mensen voorbij en ineens spotte ik een mooie plek. Helemaal vrij, genoeg plek voor 4 personen en helemaal vooraan.
Wij gingen daar staan en de processie zou rond 20:30 plaatsvinden. Maar wij hadden al rekening gehouden met de Spaanse gewoonten, want de Spanjaarden letten dus totaaaal niet op hun tijd, zijn altijd te laat met alles. Alles hier is tranquilo, alles rustig aan doen dus!
Ik stond naast een Spaanse vrouw en aangezien ik redelijk goed Spaans kan, vroegen de andere studenten steeds dingen aan mij, die ik dus aan die vrouw kon vragen. Die vrouw gaf ook antwoord op alles en dacht dus dat de processie rond 21:00 zou beginnen. Nou niet dus, pas rond 21:35 kwam het begin van de processie voorbij.
Die vrouw was dan wel weer zo lief om echt álles aan mij uit te leggen, van de vlaggen tot de beelden en van de kledij tot hele verhalen uitleggen. Het was een hele lieve vrouw, die uiteindelijk dus alles heeft uitgelegd.
Het was de begrafenisprocessie en vertelde in het kort, met beelden die velen werden gedragen op hun schouders door een man of 25, het verhaal van Jezus van het begin tot het eind. Het was erg bijzonder om bijgewoond te hebben.
Mensen die meeliepen, liepen in kledij met puntmutsen, die mij stiekem deden denken aan de KKK. Voor de mensen die niet weten wie dat zijn, zoek het even op, die lopen namelijk ook met puntmutsen op!
Maar dit had religieuze redenen en niet van die belachelijke redenen als de KKK.
Maar goed, er liepen ook mensen met puntmutsen en dan op blote voeten en met kettingen aan hun enkels.
Er liepen mensen die grote kruizen op hun schouders droegen, er liepen dus mensen die de beelden op hun schouders droegen, mensen met kaarsen, er liepen fanfares rond die bijpassende muziek speelden.
Het was in ieder geval erg bijzonder om mee te maken en ik ben ook blij dat ik het heb meegemaakt!
Toen het was afgelopen kreeg ik 2 zoenen op mijn wang van die vrouw. Ze wenste ons nog een fijne avond verder, erg aardig dus.

Na de processie gingen we nog naar de Mac en daarna met de taxi naar huis, want na 22:30 rijden er geen bussen meer hier! Ook niet op vrijdag of zaterdagavond, anders als in Nederland dus.!

Nu komt mijn lieve vader morgen naar Spanje, daar zie ik echt heel erg naar uit :D! Eerst mijn moeder en nu ook mijn vader, het blijft een feest bij mij, haha :D!

Afgelopen vrijdag ook nog gehoord dat ik dinsdag start op de Urgencias. De Urgencias is de Spoedeisende hulp.
Ik ben echt heel erg benieuwd hoe ik het daar ga vinden! Ik ga mijn lieve collega's van 4 wel echt heel erg missen, zij hebben mij zoveel geleerd en bijgebracht. Door hun is mijn zelfvertrouwen heel erg gegroeid en ik heb veel van hun mogen doen, qua handelingen enz. Verder heb ik heel erg met hun kunnen lachen!
Jammer, maar op naar de volgende uitdaging, ik ben heel erg benieuwd!

Ik zit aankomende week al op de helft van mijn tijd hier. Om precies te zijn aankomende donderdag nog 7 weken te gaan en dan vertrek ik al uit Spanje.

Tot die tijd ga ik nog echt heel erg genieten van alles wat ik nog mag gaan beleven en leren hier.

En natuurlijk genieten van de leuke tijd die ik hier ga beleven als mijn vader hier is!

Tot snel dan maar weer :)!

Groetjes Linda.

  • 21 April 2014 - 07:01

    Hennie Hoefakker.:

    Linda weer een mooi en uitvoerig verslag van wat je allemaal heb meegemaakt.
    Nou je vader is nu onderweg dus die is er over een paar uurtjes.
    maak er toch nog een leuke 2e paasdag van en geniet van de nieuwe uitdaging die ze jou nu weer gaan geven.
    en zoals je zelf al aangeeft je bent alweer over de helft van jou tijd op deze stageplaats en zo te lezen heb jij er geen spijt van dus was jou keuze een goede keuze.
    groetjes Hennie en Betty Hoefakker.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Stage in Spanje :)!

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 3040

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 08 Juni 2014

Stage in Spanje

Landen bezocht: