Urgencias, Ambulancia en laatste week. - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Linda Paine - WaarBenJij.nu Urgencias, Ambulancia en laatste week. - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Linda Paine - WaarBenJij.nu

Urgencias, Ambulancia en laatste week.

Blijf op de hoogte en volg Linda

03 Juni 2014 | Spanje, l'Alfàs del Pi

Hoi iedereen,

Het is inmiddels weer een tijd geleden dat ik wat heb geschreven, maar bij deze :)!.

Op maandag 19 mei ben ik begonnen op de Urgencias, de Spoed Eisende Hulp.
Ik heb daar die hele week stage gelopen en het was zeer interessant.
De week begon 'saai', er komen veel mensen op de Urgencias die hun wonden komen laten verzorgen, die een intramusculaire injectie krijgen en mogen gaan of gewoon voor een consult.
Ik had weleens eerder gehoord dat dit soort gevallen ook gewoon naar de Spoed komen, maar nu maakte ik het van dichtbij mee.
Ik riep aan het begin van deze week nog dat ik het eigenlijk best wel rustig vond op de afdeling en graag wat meer spanning wilde zien.

Er werd een man binnengebracht met verband om zijn hoofd. Dit was in een soort eivorm en het bloed druppelde uit dat verband. Ik vond het best erg om te zien, maar ik wilde meer spanning dus ik bleef.
Deze man bloedde echt als een rund uit zijn hoofd, zijn kleding zat helemaal onder het bloed en geloof mij als ik zeg dat er wel echt liters bloed uitstroomde.
Het verband werd losgemaakt en er kwam gewoon een straaltje bloed uit zijn hoofd. Na wat schoongemaakt te hebben, geschoren en dicht geniet zonder verdoving, was het allemaal weer aantoonbaar. Deze man had niet echt pijn, ging wel steeds met zijn hand naar de plek, die zo'n 10 centimeter groot was. Deze man was aan het bellen en was over een snoertje gevallen, tegen de scherpe boekenplank aan.
Ik vond het erg interessant om te zien en het van zo dichtbij mee te maken.

Verder kwam er nog een echte spoed binnen. Mijn collega's riepen rond 08:15 dat er 'een probleem is'. Nou dat roepen ze vaker op de spoed en dan komt er iemand binnen die ligt over te geven.
Nu was het helaas wel echt, want er werd een vrouw binnengebracht die meer dood als levend was.
Oké, haar hartslag was rond de 235, maar dat is nou niet echt wat je gezond noemt.
Deze vrouw werd aan de monitor aangesloten, er werd een ECG gemaakt, zij werd ondertussen ook nog gereanimeerd, er werden 3 keer shocks toegediend, zij kreeg een medicatie Adrenaline zodat het hart weer 'normaal' zou gaan werken en ondertussen werd er een slang in haar keel gestopt en werd zij zo beademd.
Al met al was het echt heel erg heftig om te zien, een ogenschijnlijk jonge vrouw die daar voor haar leven ligt te vechten.
Het was de eerste keer dat ik zoiets heb meegemaakt, ik heb haar nog met collega's naar de UCI (Intensive Care) gebracht. Daarna werd ik niet goed en werd heel erg misselijk. Gelijk kreeg ik Primperan in mijn kont, dat is tegen de misselijkheid, gelukkig ging het daarna goed en ben ik gewoon verder gegaan.
Helaas heb ik later van mijn collega van de UCI vernomen dat deze vrouw alsnog een paar dagen later is overleden. Heel heftig om een reanimatie te zien en ook heftig om te horen dat deze vrouw (47) alsnog is overleden, ondanks alle inspanningen om haar proberen te redden.

Maandag 26 mei begon ik op de Ambulance. Het was een super leuke dag, een hele lieve collega en hij sprak nog super goed Engels ook.
We reden naar Calp en Dénia, dat zijn plaatsen op ongeveer 45 minuten rijden van Benidorm. Ik was daar nog nooit geweest en mijn collega zei zelfs nog, ga foto's maken. Het is hier zo mooi, maak maar foto's. Dus in de Ambulance onderweg naar patiënten gewoon foto's zitten maken van de omgeving, haha!
Er kwam 1 spoedmelding binnen, dat was van een man die een infectie op zijn longen had, hartproblemen en ademhalingsproblemen. Wij met de sirenes ernaartoe, wat gaaf om heerlijk hard te rijden met de sirenes aan, iedereen die zo snel mogelijk aan de kant probeert te gaan! Het was echt super gaaf :)!
De Ambulance hier doet alles, wij moesten ook post wegbrengen naar het postkantoor, mensen ophalen en wegbrengen die niet zelf van en naar het ziekenhuis konden komen enz.
Op een gegeven moment reden wij op de snelweg, een heerlijk tempo, ramen open, muziekje aan en toen reed er een auto, voor mijn gevoel, heel sloom. Dus ik zei dat tegen mijn collega en die moest lachen en verontschuldigde zich, omdat hij toch wel erg hard reed, haha!

Op zondag lekker uit eten gegaan in Benidorm met een aantal studenten. Dit was erg gezellig en lekker :)!

Gisteren en vandaag mijn laatste 2 dagen stage gehad in het ziekenhuis. Ik ging deze 2 dagen weer terug naar mijn oude afdeling met de baby's en de Noren.
Zowel gisteren als vandaag probeerde ik om met zoveel mogelijk collega's op de foto te gaan, als een leuke herinnering.
Vandaag ging ik dus ook voor een foto naar de Urgencias en gelijk ging ik daar weer aan het werk!
Ik liep een Box in en daar was een collega aan het werk, dus ben ik nog even met haar gaan werken, dat kan hier gewoon :P!
Daarna kwam er nog een man waarbij de hechtingen eruit gehaald moesten worden, dus toen ging ik dat maar even doen. Gelijk daar ook foto's van laten maken, haha!

Al met al waren het nog 2 hele leuke, gezellige dagen. Ook vandaag zeiden de leidinggevenden weer dat ze denken dat ik een hele goede verpleegkundige zal worden en dat ik één van de beste studenten ben die hier rondloopt :)! En ze hopen dat ik hier terug kom om te komen werken, na mijn opleiding!

Mijn avontuur in Spanje zit er helaas alweer bijna op.
Morgen nog wat dingen regelen, koffer inpakken, pakken terugbrengen naar het ziekenhuis en nog even genieten van de tijd dat ik nog in Spanje ben.
Donderdagavond vlieg ik terug naar huis en kijk ik terug op een FANTASTISCHE tijd hier in Spanje, ik heb super veel geleerd en ben daar onwijs dankbaar voor!.

Hasta luego, saludos de Linda :)!

  • 03 Juni 2014 - 20:46

    Jennifer:

    Hee Linnie!! Wat leuk om weer te lezen zeg, je maakt leuke, gekke en spannende dingen mee! Erg jammer dat je 'alweer' naar huis moet, al ben ik er stiekem wel blij mee :D Succes nog deze 2 dagen en tot snel! xx Jenn

  • 03 Juni 2014 - 23:00

    Linda Paine:

    Hee Jenny. Dank je wel :)! Het zijn inderdaad altijd wisselende dingen, maar dat maakt het ook allemaal heel leuk!
    Ja zeker, ik mis jullie wel echt, familie en vrienden enz. Maar voor de rest mis ik niets aan Nederland :P!
    Maar blij dat jij er blij mee bent hahahah!
    Dankjeeeeeee, tot snel poepje <3!
    xxxxxx Linda.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Stage in Spanje :)!

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 984
Totaal aantal bezoekers 3044

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 08 Juni 2014

Stage in Spanje

Landen bezocht: