Viva España - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Linda Paine - WaarBenJij.nu Viva España - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Linda Paine - WaarBenJij.nu

Viva España

Blijf op de hoogte en volg Linda

01 April 2014 | Spanje, l'Alfàs del Pi

Hola :)!

Inmiddels weer langer als twee weken geleden dat ik voor het laatst een verslag heb geschreven, het wordt dus weleens tijd ;)!

Ik heb het nog steeds hartstikke naar mijn zin hier! Stage gaat het erg goed. Ik krijg gelukkig nog steeds erg veel complimenten van zowel collega's als patiënten, uiteraard doet mij dat heel erg goed :)!

Ik heb de afgelopen twee weken voor het eerst een aantal keer mogen bloed prikken en infuusnaalden mogen (venflons) inbrengen. Mijn collega's zijn erg fijn om mee te werken en laten mij erg veel doen.
Al doe ik een handeling iets anders dan hen, dan laten ze het met handen en voeten werk zien en mag ik het alsnog uitvoeren.

Dat is echt een groot verschil met hoe ik het heb meegemaakt in Nederland. Daar moet je heel vaak mee kijken, handeling zelf uitvoeren onder begeleiding, maar als doe je één ding verkeerd, pakken ze het werk van je af en moet je alsnog weer vaak mee kijken.
Het is echt heel erg fijn dat mijn collega's mij zo vrij laten met alles.
Gisteren 31-03 dus ook voor het eerst zelfstandig bloed mogen afnemen, ook dit ging goed!

Ik heb al een paar keer venflons mogen inbrengen bij patiënten die moeilijk te prikken zijn, op de een of andere manier gaat dit steeds in 1 keer goed. Collega's geven mij dan ook schouderklopjes, omdat het vaak lastig gaat, maar bij mij in 1 keer goed!

Verder heb ik 2 weken geleden een nare situatie meegemaakt.
Een arts kwam naar mijn collega en mij lopen om te vragen of wij bloeddruk en pols/saturatie (zuurstof in het bloed) wilde meten bij een patiënt.
Nou is dit over het algemeen standaard, dus ik zocht er verder ook niets achter.
Wij liepen de kamer binnen en ik zag meteen dat het niet goed ging met de patiënt. Deze man zag erg grauw, had zijn ogen meer dicht dan open, ademde bijna niet meer, nam af en toe een hele grote hap lucht en ademde bijna niets meer uit.
Ik moest het ECG apparaat halen, dit doen ze in Spanje om vast te stellen of iemand nog een hartslag heeft.
Het ECG werd aangesloten aan de patiënt en hij had nog een minimale pols.
Ik werd er erg naar van, aangezien ik nog nooit iemand heb zien sterven.
De arts was inmiddels ook weggegaan en mijn collega's maakten de man al gereed voor als hij opgehaald zou worden door door de medewerkers van het mortuarium.
Ik heb mijn collega's gemeld dat ik even wat water wilde gaan drinken, want ik voelde mij niet goed worden.
Een week daarvoor had ik al een andere patiënt gezien die kort daarvoor was overleden en nu een patiënt die aan het overlijden was, terwijl ik erbij stond.
Gelukkig vonden mijn collega's het niet erg en snapten mij ook!
Een paar uur laten werd de man opgehaald door de medewerkers van het mortuarium.
Het hoort bij het vak, maar zeker omdat het de eerste keer was, was het erg naar om mee te maken. En zowiezo denk ik dat het nooit went!

Afgelopen week heb ik weer erg veel geleerd, mogen zien en mogen doen.
Bloed afnemen en venflons inbrengen mag ik steeds vaker doen en gelukkig voor mij komt het ook vaak voor.
Ook heb ik voor het eerst een man gekatheteriseerd. Helaas voor die man heb ik het 2x geprobeerd en mijn collega daarna nog een keer, want het inbrengen lukte niet! Uiteindelijk is hij ingebracht door de arts met een roesje.
Verder verzorg ik wonden na operaties, decubitus wonden, hang ik medicatie aan voor het infuus, zorg ik dat alle medicatie voor 1,5 dag klaar ligt en tolk ik heel veel voor patiënten.

Ook heb ik afgelopen week leren hechten op een varkenspoot. Het stonk echt verschrikkelijk en het was ook erg lastig om te doen. Maar daarentegen was het wel de eerste keer dat ik ging hechten. Maar het was wel erg leuk om te mogen proberen.

Ook heb ik de afgelopen twee weken veel wond drains mogen verwijderen, dit zijn slangetjes met een 'bakje' eraan die vacuüm zuigt, die zuigt al het overtollige wondvocht en bloed vanbinnen uit, uit de wond.

Afgelopen vrijdag zijn we met alle studenten, de oude en nieuwe garde, uit eten geweest bij Pinocchio in Benidorm.
Het eten was heerlijk, er werd live muziek gezongen en de oude en jonge generaties dansten door elkaar. Het was al met al een gezellige avond.

De volgende dag zijn we met alle studenten, georganiseerd door Estudiantes Costa Blanca, de berg van Altea wezen beklimmen.
Ik ben zowel op de heen- als terugweg met de auto mee geweest. Ik had al een maand geleden hier een berg beklommen, die 2 keer zo klein was als de berg van Altea en daar haalde ik de top ook niet. Dit door zuurstof gebrek, dus ik besloot met de auto mee te gaan.
Het was een hele gezellig autorit naar boven, het was echt heel erg hoog. Het was ongeveer 700 meter hoog.
Boven aangekomen hebben ik, Evert (van ECB) en een andere student Jordy al het eten wat Evert had gemaakt klaar gezet, voor als de groep studenten die wel de berg gingen beklimmen aan zouden komen.
We hebben bovenop de berg gepick-nicked en daarna door naar het huis van Wilma (ECB) en daar nog wat gedronken.
Daarna weer terug naar Alfas en gegeten bij Robins nest.
Later op de avond zijn we uitgegaan in Benidorm met een grote groep studenten.
Voor mij was het de eerste keer en ik vond het erg gezellig.

Zondag is de niks-doen-dag, lekker uitgeslapen aangezien het zaterdag pas half 5 was voordat ik ging slapen en 's avonds bij de nieuwe studenten wezen BBQ'en. Dit was ook erg gezellig.

Ik probeer weer zo snel mogelijk te schrijven!

Ik heb het hier in ieder geval nog steeds erg naar mijn zin, zowel op stage als de overige dingen.
Zondag komt mijn lieve mama naar Spanje en daar kijk ik echt heel erg naar uit :D!

Buenas noches,

Linda.

  • 01 April 2014 - 22:49

    Hennie Hoefakker.:

    Dag Linda weer een mooi en ook indrukwekkend verslag.
    Het gaat dus goed en dat is mooi om te lezen, ga zo door we volgen jou zo dus apart en ook geweldig.
    En voordat je het weet zijn de weken, maanden alweer voorbij.
    Linda geniet ervan en deze ervaring die pakken ze jou nooit meer af.
    groet Hennie en Betty Hoefakker.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Stage in Spanje :)!

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 3050

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 08 Juni 2014

Stage in Spanje

Landen bezocht: